Kineziológia vizsgatételek

2022.02.10

Magyarországon, ha kineziológusként akarsz dolgozni, kineziológus szakvizsgát kell tenned.

A vizsgajelentkezéshez előbb el kell végezned (tetszőleges sorrendben) az általad választott kineziológia tanfolyamokat, valamint sikeres egészségügyi és természetgyógyászati alapmodul vizsgát kell tenned (ezekről lásd a kineziológus végzettségekről szóló bejegyzést).

Sokan kérdezitek, ezért itt is összeszedtük a kineziológus vizsga alap információit:

Kezdjük a hivatalos linkekkel:

Vizsgák főoldala: https://www.enkk.hu/index.php/hun/okt-2/tgy/vizsgak-kepzesek

Dokumentumtár, ahol megtalálod a természetgyógyászati (kineziológus) vizsgához a jelentkezési lapot: https://www.enkk.hu/index.php/hun/kepzesi-kozpont/231-dokumentumtar

A jelentkezéshez szükséges tudnivalók, árak: https://www.enkk.hu/files/dokumentumtar/tgyTaj.pdf

Kineziológia tételsor és ajánlott irodalom: https://www.enkk.hu/files/2o21/KIMtetel-210224.pdf

KINEZIOLÓGIA - Szóbeli tételsor

I. ÁLTALÁNOS KINEZIOLÓGIAI ISMERETEK

  • I./1. A kineziológia fogalma, kialakulásának története, kineziológiai ágak
  • I./2. A kineziológia fiziológiai és energetikai háttere
  • I./3. A meridiánok rendszere, (fogalma, szerepe, jelentősége) kapcsolata az 5 elemmel
  • I./4. A 12+2 fő meridián (lefutása, szerepe, jellemzése)
  • I./5. Az egészség háromszöge a kineziológiában
  • I./6. Energetikai kiegyensúlyozás a kineziológiában
  • I./7. A m. Deltoideus anterior, a Pectoralis major clavicularis (PMC), a m. Latissimus dorsi, a m. Supraspinatus és a m. Quadriceps femoris elhelyezkedése, eredése és tapadása!
  • I./8. A kineziológiai rendszerek, ágak általános jellemzése, sajátosságaik
  • I./9. A TOUCH FOR HEALTH, a THREE IN ONE (ONE BRAIN) és az EDU-K (BRAIN GYM) kineziológiai rendszerek jellemzése
  • I./10. A stressz hatása az emberi szervezetre

II. ELMÉLETI KINEZIOLÓGIA

  • II./1. Az integrált agyműködés
  • II./2. A jobb és bal agyfélteke feladatai
  • II./3. A keresztmozgás és a homolaterális mozgás hatása és jelentősége
  • II./4. Stresszoldó kineziológiai technikák és hatásuk, a kineziológiai kezelésen kívül alkalmazható egyszerű stresszoldási technikák
  • II./5. Önkezelő kineziológiai gyakorlatok és hatásuk
  • II./6. Képességfejlesztő kineziológiai gyakorlatok, tanulási nehézségek korrigálása kineziológiai módszerekkel
  • II./7. A mozgásrendszeri deformitások okai a kineziológia szemszögéből
  • II./8. A környezeti stresszek (táplálkozás, földsugárzás, légszennyezés, stb.)
  • II./9. Az érzelmi stresszek; kommunikációs zavarok
  • II./10. Milyen tipikus életkori krízisek esetén tartaná megfelelőnek vagy ajánlottnak a kineziológiai módszerek alkalmazását?

III. SZABÁLYRENDSZEREK A KINEZIOLÓGIÁBAN

  • III./1. A kineziológiai munka legfontosabb etikai alapelvei; a kineziológus etikai felelőssége
  • III./2. A titoktartási kötelezettség kérdése a kineziológus munkájában, adatvédelem
  • III./3. A kliens és a kineziológus kapcsolata; a "szolgáltatás" etikája
  • III./4. Anamnézis a kineziológiában (első találkozás a klienssel); dokumentációs kötelezettség
  • III./5. A helyes izomtesztelés feltételei; a segítő magatartás jellemzői (ráhangolódás, magabiztosság, érdeklődés)
  • III./6. A lehetséges tesztelési hibák
  • III./7. A környezet szerepe a kineziológiai kezelés során; higiénés előírások
  • III./8. Kompetenciahatárok a kineziológiában
  • III./9. A gyermekkorú kliens kezelésének sajátosságai
  • III./10. A kineziológus személyiségének szerepe a kezelés során; a hiteles kommunikáció

A KINEZIOLÓGIA SZAKMAI VIZSGA GYAKORLATI TÉMAKÖREI

TOUCH FOR HEALTH

Minden tétel 'a' és 'b' részből áll, ahol az 'a' rész a 14 izomteszt bemutatása. Ezért itt csak a 'b' részeket soroltuk fel. Egyes elnevezések már máshogy szerepelnek az új Touch for Health jegyzetben, ezekben kérd oktatód segítségét!

  • 1. b./ Világos izomteszt és korrekciói - Az izom működésének ellenőrzése - Túlterhelés teszt - Felhúzás-lehúzás-felhúzás - Víz - Szem-energia - Fül-energia (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 2. b./ Neurolymphatikus masszázspontok és neurovascularis kontaktpontok - 14 fő izom erősítése (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 3. b./ Meridiánok sorrendje, a meridiánóra - 14 meridián bemutatása (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 4. b./ Egyszerű fájdalom-lebontás - NL pontok masszírozásával - Meridián masszírozásával (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 5. b./ Célbalansz - 14 izomteszt segítségével (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 6. b./ Spindel-sejt-mechanizmus és Golgi-ín-apparátus - bemutatása a 14 izmon (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 7. b./ Az öt elem tana, a meridiánok hozzárendelése az öt elemhez - Szín- balansz - Hang - balansz - Érzelmi balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 8. b./ Öt elem balansz, erősítés akupresszúrás pontokkal - Sheng-ciklus - Ko-ciklus (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 9. b./ Túlenergia pontok /alarmpontok, vészhelyzet pontok/ (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 10. b./ Meridiánóra használata a gyakorlatban - Sorrendiség elve - Nap-éjszaka elv - Háromszög - Négyzet (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 11. b./ Pulzus teszt (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 12. b./ Tibeti energia-nyolcas (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 13. b./ Egyéb energia-kiegyenlítő technikák - Luo-pontok - Fájdalom kopogtató pontok - Nyugtatás akupresszúrás pontokon keresztül - Gerincreflex pontok (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 14. b./ Stresszleépítés a jövőben (elmélet és gyakorlati bemutatás)
  • 15. b./ Reaktív izmok (elmélet és gyakorlati bemutatás)

BRAIN GYM 

Minden tétel 'a' és 'b' részből áll, ahol az 'a' rész a  5 izomteszt /m.Deltoideus anterior, m.Deltoideus medius, m.Pectoralis major clavicularis, m.Supraspinatus, m.Latissimus dorsi  bemutatása. Ezért itt csak a 'b' részeket soroltuk fel.  

1. b./ Miért kapcsolnak le a gyerekek? Mi a teljes aggyal való tanulás lényege? - gyors fokozat - lassú fokozat - balansz bemutatása izomteszt nélkül (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

2. b./ Pace - test pace izomteszttel és korrekciói - cél pace és korrekciója (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

3. b./ Akcióbalansz lépései (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

4. b./Látás-balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

5. b./ Hallás-balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

6 b./ Írás-balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

7. b./ Dennison-féle laterális behangolás (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

8. b./ Csoda-balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

9. b./ Lateralitás dimenzió, kommunikáció-balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

10. b./ Központosítás dimenzió, szervezés-balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

11. b./ Fókusz dimenzió, fókusz-balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

12. b./ Dennison-féle háromdimenziós behangolás (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

13. b./ Képesség-kiterjesztési balansz (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

14. b./ Középvonal keresztező mozgások (elmélet és gyakorlati bemutatás) 

15. b./ Nyújtó- és energia-gyakorlatok (elmélet és gyakorlati bemutatás)

AJÁNLOTT IRODALOM kineziológus szak

  • Carol A. Hontz Végtelen lehetőség Carol Kft., 1994.
  • Carol A. Hontz Rejtett kincsünk, a gyermek Carol Kft., 1996.
  • Kim da Silva / Do - Ri Rydl Kineziológia Dunakönyv Kiadó, 1994.
  • John F. Thie Gyógyító érintés Polgár Kiadó, 1996.
  • Kim da Silva / Do - Ri Rydl Mozgással az energiáért Grizli Kiadó, 1995.
  • Dr. Dennison Észkerékkapcsoló Agykontroll Gmk., 1993.
  • Dr. Dennison Észkapcsoló agytorna Agykontroll Gmk. 1993.
  • Közösségi mentálhigiéné Szerk.: Gerevich József Animula Bp., 1997.
  • Virginia Satir A család együttélésének művészete BFI-Bp.
  • Ruth Bang A segítő kapcsolat Tankönyvkiadó Bp., 1980.
  • Selye János Életünk és a stressz Akadémia Kiadó Bp., 1973.
  • A szakterületeknek megfelelő jegyzetek anyaga
  • Dr. Buda Béla A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei Animula Bp., 1994.
  • Kineziológia magazin Alterna Kft.